Pendizko errota-burdinola
Pendizko errota-burdinola izendatzen duen
lehen dokumentua 1732. urtekoa da.
Errota-burdinola hau Salazar familiarena zen
eta 19. mendearen erdira arte erabili zen.
Ordutik aurrera, toki horrek
errota gisa bakarrik funtzionatu zuen,
eta José Marcelino Salazarrena zen.
Itsasontziko alfereza eta Castro Urdialeseko Marinako
epaile ordezkariordea zen.
Nola da Pendizko errota-burdinola?
Eraikuntza hau osatzen zuten tailerrak, biltegiek,
ikaztegiak eta beste eraikin osagarri batzuek.
Santana errekaren eskuinaldean dagoen
toki txiki batean kokatuta dago.
Pendizko errota-burdinola
nahiko osoa dago gaur egun,
nahiz eta denboraren joanak
harrizko hormak hondatu dituen
eta landarediak tokiaren zati bat estaltzen duen.
Eraikuntza honetan oraindik ikus daitezke
harrizko presa handia, ubide luze bat
eta ur biltegi bat.
Presatik oso gertu, 10 eta 15 zentimetro arteko
9 zuloko ilara bat dago harkaitzean.
Orain dagoena baino lehenagoko
egurrezko presa baten zutoinak
iltzatzeko egin zituztela uste da.
Pendizko errota-burdinolak
harrizko horma altuak eta espazio irekiak ditu
barrualdea ikusteko.
Barrura igarotzeko espazio horietako batzuk
harrizko arku oso deigarriak dira.
19 mendean espazio hau
irina egiteko errota batean bihurtu zen.
Errota horrek ez zuen ur-biltegirik.
Ura ubidetik zetorren zuzenean
eta ontzi batera iristen zen.
Ontzian jartzen ziren harriak ehotzean
turtukiak mugitzen zituzten.